Rijopleiding


Voordat je begint met de rijopleiding is het verstandig om te beginnen met een kennismaking.

Dit gebeurt in de vorm van een proefles. Hierbij neem ik ruim de tijd om wat belangrijke zaken door te nemen die handig zijn

om te weten, voordat we daadwerkelijk gaan rijden. Zo komen we niet voor verrassingen te staan. 

 

Niets is belangrijker dan dat je prettig en comfortabel door de opleiding heen gaat.

De lessen moeten niet alleen kwalitatief goed zijn, het moet ook gezellig zijn, toch?

Want gezelligheid draagt ook bij tot het sneller leren van de rijtaken. Bovendien, als je gemiddeld 45 uren naast iemand moet zitten, dan is het wel fijn dat het klikt met de instructeur, nietwaar?

 

Maar ook de auto moet natuurlijk goed bevallen. Deze zal voor jou prettig en gemakkelijk te bedienen moeten zijn.

Mijn lesauto is van alle gemakken voorzien. Bijvoorbeeld: een open dak voor de zonnige dagen en een heerlijk verwarmd stuurwiel voor de koudere dagen.

Bovendien zijn de auto’s van Tesla Motors benoemd tot de meest veilige die er zijn.

 

Uiteindelijk moeten we met de rijlessen naar het niveau, zodat je tijdens het examen het gevoel hebt: "Ik heb er zin in" en "ik ga het gewoon halen" en jezelf helemaal weet te redden in het verkeer. Zonder fysieke of zelfs verbale ingrepen. 

Dàt is het niveau dat ik wil bereiken tijdens de lessen, voordat het examen wordt aangevraagd. Niet eerder.

 

En om dit zonder zorgen te kunnen bereiken, kun jij gewoon onbezorgd en onbeperkt lessen voor hetzelfde bedrag, dat bij veel rijscholen een "basis-" of “startpakket” genoemd wordt.

(Uiteraard kun je ook gewoon losse lessen per uur afnemen).

 

Niet steeds maar de “standaard routes” rijden.

Niet steeds de leerling maar “een trucje” leren, omdat ze horen van andere instructeurs dat de examinatoren dit zo willen zien.

Nee!

Maar wèl onbegrensd afstanden afleggen. Juist veel - "onbekende" - kilometers maken. Iedere les weer ergens anders heen. 

Even een middagje rijles inplannen en naar Groningen of naar Middelburg of toch maar even de markt op in Maastricht. Juist elke rijles meedoen aan het dagelijks veranderende verkeer is pas het verkeer leren begrijpen. En dat is nou juist autorijden. 

 

Want laten we het over één ding toch eens zijn; we willen toch allemaal dat onze kinderen veilig thuiskomen?

En niet te horen krijgen: ‘helaas, niet geslaagd..’ Dus weer een paar lessen en een examen voor bijna € 400,- kopen.

 

Belangrijk om te weten is dat e-BOB een volledig elektrische rijschool is. 

Wat houdt dit in:

Voor mensen die al kiezen voor rijles in een automaat, is dit natuurlijk geen belemmering.

Maar zat je aan handgeschakelde rijlessen te denken en houd dit je nu misschien tegen?

 

Durf die proefles te nemen - en geloof mij - je bent overgehaald.

Deze is namelijk vrijblijvend en zit je na de proefles dus nergens aan vast.

 

(N.B. dit betekent dat zodra je slaagt niet handgeschakeld mag rijden. Wil je toch handgeschakeld rijden, zul je een praktijkexamen in een handgeschakelde auto moeten afleggen).

(bestuurders die eenmaal automaat rijden, gaan nauwelijks tot niet meer terug naar handgeschakeld rijden)